Friday, September 02, 2011

Tapai

Siapa kat sini pernah tengok tapai? Pernah makan? Sedap tak?
Jap, korang tahu tak tapai tu apa?

Tapai ada 2 jenis iaitu Tapai Pulut dengan Tapai Ubi. 
Bahan-bahan untuk buat tapai :

Pulut - dikukus

Ragi Tapai

Dua bahan ini digaul rata sehingga sebati. Setelah itu dibungkus dengan daun pisang atau diletak dalam bekas plastik. Terdapat pantang larang dalam memakan tapai iaitu mereka yang demam tidak boleh makan tapai. Mengigil satu badan dibuatnya. Mereka yang makan ubat juga tidak digalakkan makan tapai. Tapai juga tidak boleh disimpan lama. Tapai tu kalau disimpan lama akan berubah menjadi arak.

P/s : Rugi betul tak makan tapai banyak2 kat kampung.  Alahai...

5 comments:

  1. hehe, memang best. tapi xleh makan banyak sangat

    ReplyDelete
  2. makan banyak2 nanti mabok.. ahahaha

    tapai orang banjar warna hijau.. da try makan???

    ReplyDelete
  3. @ keroro : Memg tak dpt makan byk2 sbb kena catu... Ramai org suka jadi nenek sorokkan... Simpan utk org tak makan lagi...huhu

    @ wanz : yeke... peliknye tapai tu...
    Teringin pula nak rasa...hehehe

    ReplyDelete
  4. Biar betul nani....
    Ala... Tapai kat rumah dah habis la..
    Nanti lain kali kita bagi nani rasa ek... rugi kalau tak rasa..

    ReplyDelete

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe