Thursday, September 08, 2011

Siapakah Merong Mahawangsa?

Persoalan ini wujud setelah menonton cerita Hikayat Merong Mahawangsa.


Ada macam2 versi tentang Merong Mahawangsa.
Versi pertama [Link]
Versi kedua [Link]

Hurm... Tak tahu nak ambil versi yang mana..
Tapi serius, cerita yang adik beradik KRU buat ni best.
Kan seronok kalau cerita hikayat macam ni dibuat dalam bentuk filem.
Baru berfaedah sikit untuk kami generasi muda mengenali nenek moyang kami.
Ini tidak, asyik buat cerita tak berfaedah. Sikit2 cerita cinta. Sikit2 cerita bohsia, mat rempit.
Yang tak boleh bla... cerita hantu... Adesh...

Tergiang-giang pantun Hikayat Merong Mahawangsa...
Sampai masanya tibanya waktu
Redup hati kamu berdua
bila dua jasad bersatu
hidup mati jadi bersama
Nak baca cerita Peristiwa Jentayu lawan Garuda 
Tahu tak Jentayu dan Garuda apa? Nak tahu bacalah kisah mereka.

P/s : Hurm.. Rasa nak tahu pula asal usul keluarga sendiri.
Terdapat tanda soal yang besar disini.

4 comments:

  1. cerita hikayat orang dulu dulu lagi best kan? macam macam boleh di ceritakan..

    lagi best kalau ada Hang Tuah di filem kan semula dalam bentuk fantasi + 3D.. >_<

    ReplyDelete
  2. betul tu.... cerita hikayat dulu2 memg best... suka sgt kalau semua cerita hikayat bertukar jadi filem..^^

    ReplyDelete
  3. cerita epik bukan donggeng ke? tak masuk dalam sejarah

    ReplyDelete
  4. haah an... jap nak pergi betulkan... Adesh...

    ReplyDelete

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe