Monday, September 05, 2011

Rojak mamak

Opss... Sepatutnya tajuk entry kali ni rojak versi Bapak Bella... Entahlah. Hari ni bapak aku suruh aku buat macam2 kat dapur. Tolong dia buat rojak. Hehe.

Mula2 buat kuah dulu.
(aku tengok bapak aku start buat kuah dulu)

Bahan-Bahan dia :
Kicap, kacang kisar, sos cili, cili kering, minyak dan air secukupnya.
Campur semua, api perlahan dan tunggu adunan tadi masak.
Kacang yang dah dikisar kalau dah masak, dia akan terapung.
Kalau kacang mendap kat bawah lagi tu kira tak masak lagi la tu.

Sambil tunggu kuah masak, aku diberi tugas untuk kerjakan udang.
Bapak aku suruh kopek kulit udang. First time aku kopek kulit udang. Sebelum ni aku tolong buang kepala udang je. Cara-cara nak kopek kulit udang... (ilham setelah berjam-jam duduk kopek kulit udang)

Yang no 2 ni kena kopek dari atas ke bawah.

Nak kopek tu kena hati-hati sikit kang hancur pula isi udang tu.


Lepas dah siap kopek tu, aku diberi tugasan untuk buat cucur udang. Alamak... Macam mana nak buat cucur udang? Bapak aku bagilah arahan so aku ikut jelah arahan dia.


Bahan-Bahan :
Udang dipotong 3, telur 4biji, tepung gandum setengah peket, tepung kentucky 5 sudu dan air secukupnya. Campur semua dan gaul sehingga sebati. Tepungnya biar cair sikit. Kemudian goreng.
Jadilah macam....


Erk.. Lebih kurang macam ni lah. Bapak aku cakap kalau cucur udang mamak tak segelap macam kuah rojak dia, orang tak beli tau. So kena garing sikit. Tapi bukan sampai hangit tau.

Setelah itu, kena rebus telur, tauhu digoreng, kopek timun dan sengkuang serta celur tauge dan mee kuning.

Tadaa.. Jadilah rojak.

P/s : Resepi dari bapak. Aku pulak tak katam lagi belajar buat pecal. Itulah, masa embah dan makcik2 sibuk kat dapur aku entah pergi melayang kat mana. Hari tu makcik ada ajar nak buat mee rebus johor. Adeh... Dah lupe... Hurm...

3 comments:

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe