Wednesday, August 17, 2011

Mercun... Kalau sayang diri baik jangan main

da stat da..
org duk mayang terawih, dye duk main mercun..
nasib x luruh jantung makcik2 pakcik2..jantungku sekali...
adeh~
adik2, jgn duk main mercun deh..siang jantung ambe..pesan ke saing2 etek... =)
Tu pesanan dari kawan sefacebook aku kepada mereka yang suka main mercun waktu orang2 dewasa sedang sembahyang tarawih. Memangla budak2 ni. Tak kesiankan makcik2 dan pakcik2 yang nak khusyuk solat. Kadang2 rasa macam nak roboh masjid tu bergegar dek mercun.


Adik2 tak ngeri ke bila baca surat khabar tengok headline dia.....

"Tangan hancur bahana mercun"
"Muka hampir terbakar kerana mercun bola"
"Jari putus tiga akibat mercun"

Nak lagi feeling, nak saya carikan gambar ngeri2 supaya takut nak main mercun.
Kang malam2 mengigau pulak dah.

Allah dah bagi anggota yang sempurna tapi akibat tangan sendiri habis hancur anggota tersebut.
Orang cacat duk mengidam nak anggota sempurna, korang pula mensia-siakan pemberian Allah.

Kesian mak dan bapak... Penat2 diorang cari rezeki... Tup tup duitnya dibeli mercun...
Dah beli mercun, cedera sana, cedera sini, cacat sana, cacat sini. Pastu mak dengan bapak juga kena keluarkan duit untuk berubatkan anaknya... Kesian

Cuba adik2 guna anggota tu untuk solat tarawih...
Pahala pun dapat, Kesihatan badan pun dapat, Ketenangan jiwa pun dapat...

"Jangan musnahkan hari raya anda dan anggota badan anda dengan mercun... Anda mampun mengubahnya"
Nak rasa beraya di hospital?

P/s : Apalah aku membebel petang2 buta ni....


4 comments:

  1. sampai mencederakan diri adoiyai..mengganggu orang lagi..adess..benci btOl.

    ReplyDelete
  2. betol333... Bersyukurlah...

    ReplyDelete
  3. xsuke main mercun..kalo leh nak jerit kuat kuat kat dak yg hilang jri toh.."pg la main lg..bio hilang semua jari.."

    ReplyDelete
  4. Hmm... cadangan yang bagus tu... Tambah lagi cuak diorang degn mercun... hohoho

    ReplyDelete

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe