Thursday, May 05, 2011

Koleksi Siri Pahlawan Islam


Kte tengah berhantu mengumpul koleksi buku ni. Buku ni best sangat.
Yang ada dalam koleksi kte sekarang :
- Khalid Al Walid - Memburu syahid
- Ikramah - Penetang jadi Pembela
- Salahuddin Ayubi - Penakluk Jerusalam
- Abu Ubaidah - Penakluk Parsi
- Sultan Muhammad Al-Fateh - Penakluk konstantinopel

Ape yang aku dapat dari buku ni?
Banyak ilmu aku dapat. Yang aku kagum semangat syahid umat Islam ketika itu. Strategi perang mereka sangat unik. Mereka berperang bukan main serang macam tu tapi kena ada strategic. Bila panglima perang kebuntuan nak cari strategik dia minta pertolongan dari Allah supaya memberi ilham dan jalan. Watak yang aku paling suka setakat ini. Khalid Al Walid. Bab2 buat helah memang dia pandai. Dia juga sangat berani. Aku nak cari lagi buku dalam koleksi siri pahlawan islam. Aku sanggup berhabis wang untuk membeli buku sebegini kerana cerita dia memang lain dari apa yang korang bayangkan. Sangat berbaloi.

Kte juga minat dengan watak Sultan Muhammad Al- Fateh. Seorang pemuda yang dalam lingkungan 20-an berjaya menakluk konstantinopel. Kota itu pernah cuba di takluk oleh para2 sahabat nabi tapi tidak berjaya. Nabi Muhammad pernah bersabda " Kota konstantinopel akan jatuh ke tangan Islam. Pemimpin yang menaklukinya adalah sebaik-baik pemimpin dan pasukan yang berada di bawah komandonya adalah sebaik-baik pasukan."

Jomla pakat2 beli buku ni... rugi kalau tak baca... n_n

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe