Friday, June 08, 2012

Jangan asingkan sahabatmu!



Kisah naruto dan sasuke.



Begitu juga buku ini telah mengajarku tentang erti sahabat.

Setelah membaca kedua-dua kisah ini secara serentak, kita dapat mempelajari sesuatu. Masing2 menceritakan tentang ukhwah. Kisah Naruto yang mengisahkan tentang persahabatan dia dengan Sasuke. Melalui karakter Naruto, kita dapat lihat kesungguhan Naruto untuk menarik Sasuke untuk kembali ke Konoha. Begitu juga dengan novel "Terasing". Ia turut mengisahkan ukhwah diantara Saifullah dan Zaman. Ia menceritakan bagaimana Saifullah menarik Zaman untuk kembali ke pangkal jalan seperti mana janji Saifullah terhadap Zaman disuatu ketika dahulu.

Apa yang dapat pelajari dari kedua-dua kisah ini ialah mempelajari nilai ukhwah itu sendiri dimana apabila seorang sahabat kita hanyut di arus kemaksiatan kita tidak seharusnya mengasingkan mereka. Kita patut hulurkan tangan kita untuk menarik kita di jalan yang benar. Kita jangan benci kepada si pelaku maksiat, kita patut benci pada maksiat itu sendiri. Seperti dalam novel "Terasing", Saifullah berusaha untuk menyedarkan Zaman walaupun Zaman telah menyakiti keluarga Saifullah dan hampir membunuh Saifullah angkara Zaman merasakan dirinya terasing dan menyangka Saifullah menganaiya dia. Dalam cerita Naruto sendiri kita dapat lihat yang Naruto berusaha untuk mengajak Sasuke kembali ke Konoha walaupun Sasuke begitu dingin dengan Naruto malah mahu membunuh Naruto bila berpeluang.

Bila kita mula mengasingkan sahabat kita kerana kemaksiatan yang dia lakukan, ia akan membuatkan sahabat kita lebih terjerumus ke lembah kemaksiatan dan hilang kepercayaan kepada kita. Ia juga mampu melahirkan perasaan benci, marah dan dendam antara satu sama lain. Jangan kita menyangka yang bila kita tinggalkan rakan kita yang sudah hanyut, kita dapat memberi pengajaran kepadanya dan berharap dia akan sedar akan kesilapannya. Itu tidak benar sama sekali. Itu seolah-olah kita menarik balik tali yang kita hulurkan untuk membantu mangsa daripada mati lemas!

Apa2pun, jagalah sahabat kita. Jangan biarkan sahabat kita terkapai-kapai kelemasan dek melalui arus kemaksiatan. Hulurkan talimu untuk membantu sahabat kita mencari jalan keluar dari arus kemaksiatan. Kalau bukan kita siapa lagi nak diharapkan.

P/s : Naruto dan Sasuke.... Terkenang satu kisah lampau...
Adakah dia masih anggap aku sebagai sahabat?

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe