Monday, June 23, 2014

Helah untuk membuka page yang tak wujud

Pernah ada pengalaman membuka laman atau webpage yang tak wujud macam...


atau


atau seangkatan dengannya dengan mencuba cara saya untuk membolehkan kita lihat page tu.

Biasanya kita akan double klik link untuk lihat page yang disarankan oleh search engine. Dan kebiasaan juga kita right klik untuk buka di new tab



Kini kita ubah pula cara nak buka page tersebut dengan klik dekat simbol segi tiga dibawah (yang warna hijau) dan ia akan keluar drop down menu yang terdiri dari cached dan share. Jadi klik cached untuk lihat page tersebut. 

Setelah di klik, ia akan keluar macam kat bawah ni.


Contoh dalam gambar di atas, link url yang di highlight tu link url asal yang biasa kita tekan double klik mesti keluar page. Benda lain yang ada dalam tu cuma perlu abaikan sahaja. Yang penting isi dari page yang tidak dapat di lihat dapat di baca semula. Cara ini boleh digunakan untuk membuka file pdf yang kadang2 tak boleh buka dengan cara biasa. Bila buka pakai cached baru boleh baca isi file pdf tersebut. Saya dah mengunakan cara ini lama dah dan banyak kali berjaya. Antara sebab mengapa tak boleh dibuka page atau file mungkin admin dari page tu dah delete atau remove file dalam website mereka tapi google masih ada cached atau menyimpan file tersebut. Entahlah. Pandai buat theory sendiri. 

Usah gusar dan stress bila page yang anda mahu lihat tidak wujud.
Cara ini boleh digunakan jika anda mengunakan google sebagai search engine tak kira jenis apa browser yang anda guna. Setakat ini google chrome dan firefox mozilla berjalan dengan baik melalui cara ini. 
Semoga berjaya!.

P.s : Asalnya nak cari pasal credit expiry service untuk celcom blue. 
Kenapalah takleh subscribe ni? Stress balik

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe