Saturday, June 15, 2013

Cerita rakyat #3 : Maling


Krek krek krek

"Siapa kat luar tu?"

Kelihatan seorang lelaki sudah berjaya membuka pagar rumah.
Dia menuju ke halaman rumah.

"Macam mana dia buka pagar tu? Bukan dah mangga ke? Matilah aku..."

Aku cepat2 sendal sliding door dengan kayu panjang.

"aik, kenapa kayu ni bengkok macam getah"

Lelaki itu sudah nampak aku.
Lelaki itu senyum sinis dan mengatakan sesuatu kat aku.

Aku berlari masuk kamar.
Aku toleh belakang 
Lelaki itu sudah berjaya membuka sliding door itu.
"Patah dah kayu tu..."

Aku terus berlari pantas.
Terus mengunci diriku.
Aku mencapai telefonku..

Bip bip bip

"Mana mak ni... cepatlah angkat"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku terus sedar...
Mimpi rupanya.
Aku terus jenguk luar.
Keadaan masih aman.
Tiada apa yang berlaku.

Tiba-tiba
ada penjual aiskrim bermotor lalu dihadapan rumahku.
Penjual tu biasaku lihat.
Dia melihat aku dengan penuh mencurigakan.
dia datang dengan loceng aiskrim yang membingitkan
dan pergi dengan loceng yang diberhentikan.

"Eh... Kenapa pandang sebegitu rupa? Aneh...
takkan kat rumah lain tak tengok camtu"



Scarylah pulak [sumber]

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe