Saturday, January 21, 2012

Nasyid VS K-Pop

Bila tengok taju "Nasyid VS K-Pop" teringat artikel Solusi edisi ke 39 dari Ustaz Pahrol Muhammad Juoi.


Artikel dia memang best. Ustaz tu ajar cara berhibur cara Islam. Terus terang katakan, saya memang suka dengar lagu. Kalau stress mesti terasa nak tengar lagu rock2 dan korea. Rasa lega sebentar. Kadang2 main game. Memang berlambak game dalam laptop ni. Pada suatu hari tu, entah kenapa hati ni rasa tak sedap. Ada je tak kena. Tambah pula masa tu minggu exam. Memang stress dia lain sikit. Seperti biasa, saya mengubat hati dengan main game sambil dengar lagu. Memang kuat betul pasang. Pakai earphone. Ingat bila pasang kuat2 sambil main game boleh hilangkan stress. Tapi aneh sebab semakin lama main rasa macam nak campak je laptop tu. Lepas tu aku shutdown terus laptop dan termenung seketika. Tetiba teringat buku solusi yang dah beli lama tapi tak baca lagi. Tengok tajuk depan pasal stress. Time tu aku pun rasa stress jugak last2 capai solusi tu dan baca. Belek2 setiap muka surat terpandang satu artikel tentang hiburan. Apa yang aku baca terkena sebijik2 kat aku. Dalam hati, aku mengiakan sahaja apa yang ustaz tu kata. Ada satu ungkapan yang sangat tersentuh masa tu. Ungkapan itu...
Hiburan yang berlebihan umpama meneguk air laut. 
Makin diteguk makin terasa dahaganya. 
Air laut itu pun tak mampu nak hilangkan dahaga.
Lepas baca artikel tu, aku tersedar. Aku dah terlalu banyak sangat berhibur. Berhibur tu tak salah cuma ada batasannya. Dalam ajaran islam, hiburan adalah seperti solat, membaca Al-Quran, zikrullah, berselawat dan ibadah2 lain sama ada asa atau sunat. Jika seseorang itu benar2 beriman, jiwanya akan terhibur dan tidak ada apa2 yang boleh menjejaskan hatinya. Nak berhibur tak salah cuma kena jaga batasan dan panduan dalam syariat. Hiburan tu mesti berunsurkan islamic, menutup aurat dan membuatkan kita lebih mendekati dan mengingati Allah. Itu baru hiburan yang sebenar.

Disini diselitkan video yang best juga. Silalah menonton ya.


P/s : Semoga aku lebih memilih untuk berhibur secara Islam...

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe