Friday, January 20, 2012

Contract kita dengan Allah.

Assalamualaikum semua.
Hari ini nak bercerita tentang contract kita kepada Allah. Anda perasan tak yang kita telah 'menandatangani' contract dengan Allah sebelum kita lahir ke dunia lagi. Masih ingatkah anda bahawa dulu2 anda pernah berjanji kepada Allah yang anda akan taat kepada dia dan mengakui Dia adalah tuhan yang maha Esa?

Surah Al-A'raf :172

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini". 
 
Kita telah mengatakan "bala syahidna" dan mengakui Allah itu tuhan maha Esa.
 
Tetapi mengapa kita bila telah berada didunia, dengan segala nikmat yang kita dapat, kita lupa padaNya. Malah kita lupa kontrak kita kepada Allah. Kita merasa masih seronok melakukan kemaksiatan daripada mengikuti apa yang Allah suruh. Bila kita rasa sunyi dan terasa kekosongan dalam diri, kita lebih memilih untuk menghiburkan hati kita dengan dendangan lagu, bermain game, melepak dengan kawan2 dan berhibur. Tapi kita tak sedar yang cara sebegitu hanya menghilangkan sunyi dan kekosongan sebentar sahaja. Tidak lama kemudian, hati bertambah perit dan bertambah kosong.
 
Allah dah ajar kita bagaimana nak jalani hidup kita dimuka bumi ini. Kita dilahirkan dimuka bumi ini pun bersebab. Allah tidak mencipta sesuatu tanpa sebab. Allah ciptakan gunung kerana untuk menjadikan ia sebagai pasak bumi demi menjaga keseimbangan alam. Begitu juga manusia. Ada misi dan hikmah disebalik ciptaan manusia. Allah menciptakan manusia untuk beribadat kepadaNya dan menjadi khalifah dimuka bumi ini. 
 
Surah Adh-Dhariat : 56
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. 

Surah Al-Baqarah : 30

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi"

Marilah kita tunaikan kontrak kita dengan Allah dengan melakukan apa yang Allah suruh dan meninggalkan apa Allah larang. Mana yang ibadah wajib seperti solat, puasa, zakat mesti kena penuhi. Tak malukah kita bila diakhirat kelak Allah tanya kepada kita, dimanakah janji2 kita untuk taat kepadaNya jika sekarang kita masih lalai dengan kehidupan dunia dan tak buat apa yang Allah suruh. Ingat ajal tak kenal usia. Bila2 masa2 kita akan mati.

Surah Al-'Ankabut : 57
Tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan).

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe