Tuesday, January 24, 2012

Nak berubah?... Susah Ooo...


Siapa kat nak berubah tu senang? Proses nak berubah tu sangat susah. Ia memerlukan kekuatan mental dan rohani. Setiap hari kita belajar dari kesilapan. Even orang yang habis belajar sampai peringkat PHD pun masih lagi meneruskan pelajaran untuk mengubah diri. Kenapa saya kata nak berubah tu susah? Sebab saya alaminya sendiri.

Bayangkan sebelum ini saya memang liyat nak solat, nak baca Al-Quran pun malas, nak solat mesti dilambat-lambatkan dan lebih suka berhibur. Serius saya dulu sangat jahil. Walaupun family dah hantar saya ke sekolah agama waktu sekolah rendah, tapi biasalah budak2. Masa tu keinginan untuk bermain lebih kuat dari keinginan untuk belajar. Masa tu memang tak nampak langsung tujuan hidup yang sebenar. Cuma tahu makan, tidur, sekolah dan ikut cakap mak dan bapak. Perkara ini berterusan sehingga sekolah menengah. Sekurangnya saya bersyukur yang saya ada kawan yang rajin solat. Dari situ saya belajar untuk cuba cukupkan solat 5 waktu sehari semalam. Masa tu saya ingat kalau solat, saya akan berjaya macam kawan saya. Bila bersendirian, saya lebih suka dengar radio. Menyanyi untuk hiburkan hati memang lumrah masa itu.

Tapi semuanya berubah bila saya mula masuk uia. Pada mulanya tak sangka yang saya akan ikuti usrah. Masa tu pun tak terfikir usrah itu apa. Memang benda itu perkara yang sangat asing bagi saya. Kemudian diperkenalkan dengan Al-Mathurat. Sekarang diperkenalkan pula mutabaah ibadat.

Mutabaah Ibadat
Kakak usrah bagi jadual ni kat saya suruh isi sepanjang cuti semester ni. Serius katakan, jadual ni memberi saya semangat dan dorongan untuk mengubah diri. Bagaimana? Yelah, dah nama cuti. Semua benda nak buat. Nak tidur lama2, nak goyang kaki lama2. Malas nak buat tu nak buat ni. Nak mengadap komputer lama2 tengok movie. Tapi bila terkenang jadual tu rasa pilu pun ada. Bila tengok bilangan tick yang kita buat kurang atau tak buat langsung rasa macam teruk sangat diri ni. Sepanjang hari Allah kasi kita hidup, kita taknak pun nak lakukan sesuatu yang dikatakan amalan tambahan buat diri kita. Cuba kalau jadual tu betul2 jadi buku amalan kita. Kita tengok semuanya kosong. Kita kat mana tu nanti. Kadang2 cuba untuk memenuhkan. Dan lama kelamaan terasa kemanisan beribadat. Lain rasanya kalau kita buat mana yang ibadat wajib sahaja dengan buat ibadat wajib + sunat. Hanya Allah sahaja tahu kemanisannya. Kadang2 saya rasa bersyukur sangat sebab berpeluang merasai erti hidup sebenar dan dapat mengetahui tujuan hidup yang sebenar. Terima Kasih Ya Allah.

P/s : Cuma satu je. Bila la aku nak buang pengaruh cerita My Girlfriend is Gumiho. Huhuhu...
Masih berhantu dengan cerita ini...

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe