Sunday, January 22, 2012

Dilema Adik

Aku kesian kat adik aku. Aku tahu dia nak exam PMR tahun ni.


Bila masa aku cuti semester panjang, ayat yang aku selalu dengar dari mak dan bapak aku....
Kakak kamu tengah cuti panjang ni gunakan dia sebaiknya. 
Tanya soalan yang mana kamu tak tahu.
Aku on je kalau nak tanya soalan apa2 pun cuma tapi soalan yang adik aku tanya biasanya semua jawapannya ada dalam buku. Contoh, dia tanya soalan objektif kemahiran hidup kat aku. Bila aku tengok soalan tu terus terbayang buku text kemahiran hidup. Aku cakap kat dia. Kamu carilah jawapan kat buku text. Kat dalam tu semua ada. Cuma tinggal nak baca dan ingat. Macam cikgu kemahiran hidup aku cakap, soalan PMR untuk kemahiran hidup selalu berulang. Sebab tu masa exam PMR kemahiran hidup dia ambil balik kertas soalan exam. Pastu adik aku cakap, kan kamu balik. Tak tanya soalan kang kata kita tak tanya soalan masa kakak balik. Alamak sudah. Aku diam jelah.

Aku bukan kedekut ilmu. Tapi kalau asyik tanya soalan yang jawapan dia ada dalam buku, takkan aku yang nak kena belekkan untuk dia, tunjukkan muka surat kat dia. Aku dulu pun usaha sendiri nak belajar. Talian hayat aku cuma ada cikgu dan kawan. Mereka jadi sumber rujukan aku. Kalau ada apa2 ke, tak faham ke, aku kejar diorang. Kalau mak boleh digunakan untuk tanya soalan matematik. Mak yang dah tak sekolah 20 tahun pun masih boleh selesaikan soalan matematik. Mak memang powerlah. Kalau aku kena suruh tolong dia solve soalan matematik pula kena tengok keadaan. Kalau yang basic tu bolehlah aku tolong solvekan. Tapi ada satu topic tu aku tak dapat nak solve. Haish... Jatuh standard aku sebagai pelajar universiti. Malu2...

Apa2 pun, semoga adik aku berjaya menyiapkan buku latih tubi yang bapak aku baru sahaja beli semalam dan semoga cita2 dia untuk dapat 8A tercapai. Ingat, belajar kerana Allah dan untuk dapat ilmu. 8A tu cuma satu bonus sahaja.
P/s : Mak aku teringin nak tengok anak dia dapat 8A PMR. Maaf ya. Aku tak dapat nak melaksanakan hajat mak. Sekarang hanya boleh berharap cuma kat adik2 aku. InsyaAllah.


No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe