Tuesday, January 24, 2012

Aku, Adinda dan kekanda...


Aku nak tergelak bila dengar lagu ni. First, aku rasa muzik latar dia membuatkan aku rasa nak makan ais cream. Entah kenapa aku rasa macam tu. Second, sebab adik aku cerita yang bapak aku suka dengar lagu ni. Bila bapak aku dengar lagu ni kat radio, dia akan naikkan volume suara. Aku jadi kepelikan sekejap. Pelik pulak bapak aku jadi minat dengan lagu ni. Selidik punya selidik rupanya dia terkenang zaman dulu2. Dulu mak aku kerja petang2 dan bapak aku pula kerja pagi2 untuk cari rezeki. Kalaulah korang boleh bayangkanlah, macam mana hidup mak ngan bapak aku. Bapak aku kerja pagi2 dan mak aku tinggal kat rumah untuk uruskan hal anak2 dia. Kemudian bila pukul 5 petang, mak aku pula mula masuk kerja. Dan masa tu juga bapak aku balik dari kerja. Bapak pula tukar jadual jaga anak2 dia dari petang sampai tengah malam. Kemudian pukul 12 tengah malam baru emak balik dari kerja. Jadual ini berterusan dari hari isnin sampai hari sabtu. Hari ahad hari melepak. Masa ni emak cuba sedaya upaya untuk berehat seharian dirumah. Memang kitorang tak kemanalah. Keluar cuma nak beli barang dapur. Kadang2 tu kalau cuti panjang sikit, bapak ajak pergi picnic sambil memancing kat kolam ikan. Best tau. 

Bila terkenang balik, teringat zaman survive aku. Memang waktu tu aku survive giler. Aku jadi babysister + budak sekolah. Bayangkan aku terkejar-kejar nak balik rumah sebab nak jaga adik. Lepas je habis aktiviti kokurikulum, aku terkejar-kejar nak balik rumah sebab nak jaga adik. Memang aku merempit basikal masa tu. Aku dah plan dari awal. Kalau ada kokurikulum petang, dari pagi tu aku naik basikal. Biasanya aku pergi sekolah naik bas. Pastu bila sampai rumah, mak dah panggil2 suruh masuk rumah sebab dia dah nak pergi kerja. Begitulah rutin aku. Kadang2 aku malas sangat nak pergi kokurikulum. Nasib aku baik sebab cikgu2 aku baik dan tak ditolak markah merit kalau tak datang kokurikulum. Cuma terkenang satu hari tu aku basah kuyup mandi hujan sebab tak bawak payung. Aku jalan kaki sorang2 dari sekolah ke rumah. Aku terpaksa balik sebab adik aku sorang2 kat rumah walaupun masa tu hujan sangat lebat dan kilat sambung menyambung. Memang aku tak lupa bagaimana rasanya masa tu.

P/s : Kadang2 pengalaman dan kepayahan dapat mendewasakan kita.

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe