Monday, November 03, 2014

Kegunaan "Activity Log" dalam Facebook.

Tahukah anda yang dalam Facebook ada Activity Log?


Anda boleh tahu Activity Log anda dengan menekan butang butang segi tiga terbalik tu dan pilih Activity Log.


Activity log ini sangat penting dan merupakan tempat tertulisnya aktiviti seharian ketika menggunakan facebook. Kat situ tercatatnya post yang anda post kat wall facebook, page mana yang anda like, comment yang anda berikan pada individu tertentu dan banyak lagi. Aktiviti anda yang terdahulu juga tersimpan disitu.

Ini saya punya.

Aktiviti log ini sangat berguna bagi mereka yang...

1- Mahu hide atau delete atau higlight post sendiri dari pandangan umum mahupun kawan. Status yang di share pada wall sendiri pun boleh hide atau delete atau highlight post tersebut.



2- Mahu delete komen dia sama ada komen pada post sendiri atau komen pada status kawan.


3- Mahu unlike page dan unlike pada status kawan atau pada status sendiri.


4- Mahu cari balik link2 atau post2 yang penting yang telah di share pada wall sendiri pada masa lalu.

link ini berjaya di perolehi walaupun link ini di post kira2 5 bulan yang lepas.

Activity Log ini dikira macam history bagi pengguna facebook. Lebih kurang macam history yang tersimpan dalam browser anda dimana semua aktiviti carian anda lakukan dengan browser anda akan disimpan sama ada anda guna Google Chrome atau Mozilla Firefox. Semua carian anda disimpan selagi history itu tidak di delete. Begitu juga dengan Activity Log di Facebook. 


Anda boleh scrol menu yang sudah disediakan dalam Activity Log.
Menu yang tertera mengandungi history yang di susun mengikut kategori tertentu seperti yang sudah tertera dalam menu tersebut. Ini memudahkan dalam proses pencarian post yang dikehendaki.

Kotak search pun disediakan untuk memudahkan lagi pencarian.
Hanya perlukan letakkan perkataan yang bersesuaian dengan post yang anda cari.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, kenapa harus guna Activity Log untuk hide atau delete post di facebook. Kenapa tidak hide atau delete dekat profile page.

Pilihan yang disediakan pada setiap post dekat profile page.

Memang benar yang post boleh hide atau delete dekat profile page. Tetapi post yang di delete hanya terhad pada post yang ditulis oleh kita sendiri atau post yang di share pada wall page sendiri. Post2 lain seperti post yang kita share pada orang lain atau komen yang diberikan pada post kawan2 sukar ditemui semula jika kita mahu delete. Apatah lagi nak cari balik post tersebut di wall page kawan teramat susah. 

Walaupun bukan tujuan nak delete, jika mahu tengok balik post2 yang penting terdahulu yang terdapat pada profile page sendiri tersangatlah susah kerana facebook sudah sorok post yang kurang mendapat like dan komen dari profile page sendiri. Jadi dengan cara mudah untuk mendapat kembali post terdahulu dengan cara menggunakan Activity Log itu sendiri. Dengan kata lain, anda boleh mengimbau kembali kenangan penuh anda bersama facebook dengan melihat sendiri catatan yang tersimpan dalam Activity Log itu sendiri.

Jadi gunalah kemudahan yang diberikan oleh Facebook sebaik mungkin.
Dan sentiasa peka dengan perubahan persekitaran yang berlaku dalam Facebook anda.
Jangan pernah berhenti share perkara yang bermanfaat atau menyimpan maklumat penting untuk rujukan sendiri. Dengan adanya Activity Log, anda boleh mencari balik maklumat penting yang anda telah share.

P/s : Facebook dah kawal aktiviti kita. T_T

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe