Sunday, March 04, 2012

Itulah aku

Pendiam.
Berdikari.
Lurus.
Suka bersendiri.

Itulah aku.
Kadang2 aku jadi seorang yang dingin.
Kadang2 aku jadi seorang yang mudah mesra.
Tapi selalunya aku jadi seorang yang dingin.
Memang susah nak senyum kalau dalam keadaan dingin.
Sampai kawan pun tegur suruh senyum sikit.
Nak senyum? Untuk apa?

Mungkin sebab aku dingin dan pendiam...
Orang tak beberapa suka kat aku...
Orang dekati aku hanya kerana keperluan...
Bila keperluan dipenuhi, ditinggal macam tu sahaja...
takpa... Aku dah biasa...

Aku pun tak banyak cakap...
Tak ada benda yang best pun kalau nak dengar dari mulut aku...
Tapi pendiam aku pun, aku boleh jadi seorang pendengar yang baik...
Aku suka mendengar dan suka memerhati.
Kemudian buat kesimpulan sendiri.

Itulah aku...
Tiada siapa yang faham...
Mereka memilih untuk tidak memahami...
Biarkan aku keseorangan...
Itulah kawan...
Penatlah hidup bersendirian...
Makan seorang2, pergi kelas sorang2.
Jalan sorang2.
Terasa iri melihat kawan2 yang pergi kelas sama2.
Jalan bersama2.
Makan berjemaah.
Nak berjemaah, tiada siapa nak...
masing2 sibuk dengan hal masing2...
kadang2 nak juga tukar selera untuk kawan berlainan jantina...
sekadar nak berkawan je...
tapi... aku tak suka dan tak reti...
mereka kelihatan lebih sukar difahami dan didekati...
dan menbuat aku lebih tak senang hati...
Last2... aku pilih untuk sibukkan diri...
supaya dapat kenal lagi ramai orang...
Last2... aku pilih untuk dekati majlis ilmu...
untuk penuhi ilmu didada...
Last2... aku pilih untuk berada di samping keluarga aku sendiri...
lebih selesa environment kat rumah walaupun tak senormal macam orang lain.
Last2... aku pilih untuk lebih dekati murabbi...
mereka kelihatan lebih ikhlas untuk dekati aku...
bila bersama mereka baru terasa mahal nilai ukhwah itu...

sudahlah merungut...
Dunia ini memang begitu...
semua orang pasti merasainya...
tak merasinya pun,
dia pasti ada masalah lain yang menghantui hidupnya...
Jadi... walaupun apa jua masalah yang dihadapi,
jalani dengan sabar...
dan
sentiasa senyum walaupun hati terasa perit...

^__^

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe