Friday, January 09, 2015

Hubungan antara harga minyak dengan harga barangan

Right klik and open in new tab untuk pembesaran. Rantaian Kos - Harian Metro
Bila harga minyak naik sibuk nak naikkan harga barangan.
Bila harga minyak dah turun liat pula nak turunkan harga.
Malah suruh kaji pula kos rantaian.

Hurmm... Kenapa masa harga minyak naik tak kaji dahulu kos rantaian sebelum naikkan harga. Memang secara teori bila harga minyak naik, ia akan menaikkan kos pengeluaran serta kos pengeluaran itu sendiri secara automatik dan menyebabkan pengusaha kena tanggung kos pengeluaran tersebut. Jadi jalan terakhir adalah dengan menaikkan harga barang.

Tapi pengusaha itu tidak sedar. Jika mereka terus tidak mahu menurunkan harga barangan mereka ketika harga minyak ketika ini sudah turun, ia akan mengakibatkan ekonomi negara merosot. Penawaran barang tetap sama tetapi permintaan barang semakin berkurang kerana kuasa beli mereka merosot kerana ketika ini nilai wang rendah. Lama laun akan berlaku lambakan barangan di pasaran. Kuantiti jualan mereka akan merosot secara tidak langsung. Ia juga akan menjejaskan pendapatan pengusaha juga. Pengusaha tidak gembira apatah lagi pengguna.

Jika pengusaha tersebut mengikut saranan kerajaan supaya turun harga barangan mereka, ia secara tak langsung akan mengurangkan sedikit impak kemerosotan ekonomi negara. Dengan turunnya harga barangan, kuasa beli pengguna kembali pulih dan dengan ini dapat menjana kembali pendapatan pengusaha itu sendiri. Pengguna gembira malah pengusaha lebih gembira.

Benar. Kita tidak boleh salahkan peniaga atau pengusaha sebab sememangnya motivasi mereka untuk berniaga adalah untuk mengaut sebanyak mungkin keuntungan. Tambah dengan penurunan harga minyak ini juga dilihat sebagai kesempatan buat mereka untuk mengutip untung lebih malah ada yang mengambil kesempatan ketika ini untuk menjana kembali pendapatan setelah menanggung beberapa kos ketika harga minyak naik. Namun, peniaga perlukan pengguna supaya barangan mereka dapat dijual. Hubungan di antara peniaga dan pengguna memang tidak dapat dipisahkan. Jadi, letak ketepi dahulu niat untuk untung lebih ketika ini. Turunkan harga barangan dan kembalikan kuasa beli pengguna. Ingatlah, peniaga juga beruntung bila pengguna dapat kembali kuasa belinya. Bukan sahaja peniaga yang perlu turunkan harga, pengeluar, pengusaha atau pihak yang terlibat dengan pembuatan barangan tersebut harus turunkan harga mereka. Semua pihak perlu mengambil peranan bersama. Minyak dah turun beb. Seharusnya kos penghantaran atau pengangkutan sudah semakin berkurang. Tiada alasan lagi. Ke nak tunggu pihak berkuasa turun padang baru nak turunkan harga. Hurmm... tak patut...

Kuasa beli pengguna di Malaysia [sumber]

Kuasa beli - Semakin banyak barang yang dapat dibeli dari pendapatan yang pengguna ada, maka semakin tinggi kuasa beli pengguna tersebut.

Just my 2 cents.

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe