Thursday, January 08, 2015

Berfikiran panjang... Anda ke?

"Normally programmer tend to be over think because they have to be perfect"

Maka termasuklah saya. Saya bukan programmer tetapi bapak saya programmer.
Programmer memang dilatih untuk berfikir lebih supaya sistem yang mereka buat dapat berfungsi dengan baik tanpa cacat cela. Mereka sudah dilatih untuk menggunakan bahasa "if ............". Disebabkan bapak adalah seorang programmer, habis anak dia diajar untuk berfikir panjang. Perasan juga yang kadang2 ada orang kurang senang dengan saya. Jangan terkejut bila bapak tiba2 fikir sedalam-dalamnya sampai tak terfikir dek akal yang cetek ni.

Sebagai contoh, bila anaknya dapat kerja kerani. Si anak ni betapa seronok dapat kerja tapi si bapak pula jauh memikirnya. Dia cakap kerja kerani tu susah, nanti kena layan pelanggan, kena jawab panggilan dari pelanggan itu belum part memaki lagi, kena sediakan bermacam dokumen, kerja banyak tetapi gaji sedikit dan banyak lagilah. Si anak ni yang lemah dan tak kuat pedoman terus hanyut dengan perkara negatif itu. Maka si anak cepat2 mahu berhenti kerja dari kerani kerana perkara negatif tadi berlegar-legar di fikiran sehingga menyesakkan jiwanya. Ok itu hanya contoh. Tiada kaitan antara mereka yang masih hidup atau meninggal dunia. Haha

Sebenarnya ada cara nak atasi masalah orang yang over think ni.
1- Kena kuat pendirian. Tetapi berpada-pada. Kena lihat dulu rasional dia dulu. Jika ada benar kata2nya maka ikutlah. Jika rasa yang kata2nya kurang benar maka tolaklah pendapat dia secara sopan.

2- Jangan terlebih fikir dengan omongan orang yang over think. Kadangkala pendirian dah kuat tetapi masih bergoyang juga bila asyik memikir akan kata2 yang telah diberikan oleh orang over think ni. Bila dah buat keputusan, tetap pada keputusan. Nak fikir lebih2 tu kena sebelum buat keputusan. Nanti kena cop lalang sebab keputusan asyik berubah-ubah.

3- Kena sentiasa positif dan bersangka baik. Biasanya orang yang over think lebih terdorong untuk berfikiran negatif dan sering bersangka buruk. Jadi, amati kata2nya dan tepis kata2nya dengan kata2 positif dan sentiasa bersangka baik. Kita sendiri menukarkan kata2 negatifnya kepada positif. Contoh seperti si anak yang baru dapat kerja sebagai kerani tadi. Jika si anak itu menukar kata2 itu sebagai nasihat atau cabaran yang bakal dihadapi sebagai seorang kerani, pasti si anak itu dapat bekerja sebagai kerani dengan senang hatinya.

Dengan tiga langkah ini insyaallah dapat membantu anda untuk menghadapi orang yang over think. Usah membenci mereka, ada kalanya orang sebegini dapat menyelamatkan kita dari membuat keputusan yang kurang matang. Adakalnya juga orang yang over think ni kena amati kata2nya dahulu sebelum mengucapkannya. Kadangkala kata2 tu sendiri lebih tajam dari pisau. Adakalanya juga lebih baik diam dari berkata-kata. Namun jangan pernah berhenti untuk berkata jika memang perlu untuk menyatakannya.

[sumber]
Adakalanya tidak bagus bagi seorang remaja untuk berfikiran panjang kerana ia pembunuh semangat muda. Minda di awanga, Harian Metro


No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe