Friday, December 20, 2013

Angan agan di awal pagi hari

Jam menunjukkan 1:53 pagi
Tak tidur lagi?
Aku masih lagi membelek belek facebook
membaca profile facebook Ahmad Ammar dari awal sampai akhir

"Mamat ni sudah tiada. Menjadi satu kehilangan yang besar. Dia tak sempat nak buat jasa kat ummat tapi Allah dah jemput dia dulu. Tapi kematian dia menghidupkan. Ramai yang mula tersentuh. Termasuk aku. Aku nak mula dari mana? Aku pun nak berhikmat untuk ummat jugak. Sekarang musim exam. Nak keluar tolong mangsa banjir hujung minggu ni pun best jugak.

Opsss. Aku nak exam. Bukan itu satu jihad juga.
Belajar biar ilmu itu melekat didada.
Bak kata madam Islamic Banking Finance, kamu belajar subjek ni untuk dapat pengetahuan. Sebab suatu hari nanti kamu akan guna juga finance produk. Besar juga harapan madam bila ada pelajar dia join venture dengan senior yang dah graduate untuk kerja bersama dalam bidang Islamic Banking Finance dan cuba mengubah nature Islamic finance produk ke lebih islamic. Satu jihad tu. Mengubah sistem. Bukan semua orang dah muak dengan sistem yang sedia ada. Sistem yang melahirkan kejahilan terancang, kemiskinan terancang dan perpecahan yang terancang.

Ia bermula sekarang. Dah kena belajar betul2. Baca. Berusaha untuk ikhlas. Exam tu sebagai terminal untuk memeriksa kefahaman kamu dan ingatan. Kalau berbaki hari yang ada untuk exam tak mampu untuk ingatkan tentang fakta itu bagaimana pula dengan mengingatinya untuk sepanjang hayat. Berusaha!

Exam pun exam juga. Jangan lupa hak Allah."

Tiba2 rasa kagum dengan ....



  • Jomo Kwame Sundaram
    Economist

  • Jomo Kwame Sundaram, known as Jomo, is a prominent Malaysian economist, who has served as the United Nations Assistant Secretary-General for Economic Development in the United Nations Department of Economic and Social Affairs since 2005. Wikipedia


  • BornDecember 11, 1952 (age 61),Penang, Malaysia

  • "Malaysian Economist tu. Banyak buku yang dia tulis dan buku2 dia semua best (err...baru baca 1/2 buku baru). Kagum tiba2 (hasil dorongan dari tokwan tiri). Yes... dah jumpa hala tuju hidup... Nak jadi economist dan dalam masa yang sama businesswoman. Become independent women. Bila hidup independent dan tak bergantung pada siapa2 baru boleh buat kajian dan kenyataan dengan bebas tanpa perlu attach dengan siapa2.  Nampak tak permainan disitu. Nak cipta ruang pekerjaan yang banyak terutama golongan bumiputera. Tapi bukan golongan bumiputera ni banyak cekadak ke? Nak gaji lebih tapi kerja yang dibuat tak setimpal. Hurmmm..."

  • Jam menunjukkan 2:18 pagi
  • Bila nak tidur?

  • P.s : Angan di awal pagi. Semoga menjadi kenyataan. Aminn...

  • No comments:

    Post a Comment

    Apa yang ada dalam fikiran anda?
    Sila luahkan. hehe