Thursday, August 30, 2012

Pening owh pening

Di waktu petang yang ..... Argh...! Lupakan.

Ada sesuatu yang menganggu fikiran aku. Tentang masa depan.
Ya.. Masa depan...
Aku terfikir seketika.
Bagaimana aku bila lepas berkahwin.
Permintaan bapak tentang menu masakan telah mengetuk fikiranku seketika.

Sebenarnya begini,
bapak meminta aku masak ikan masak lemak cili api.
Bila dia minta menu tu aku terus terbayang ikan masak asam pedas.
Bapak pun tanya yang aku ni tahu masak ke ikan masak lemak cili api.
Aku terus cakap tak tahu. Memang aku tengah blank masa tu.
Bapak pun suruh aku tanya mak tentang cara nak masak.
Emak pula diam seribu bahasa. Tiada respond.
Bapak pun ajar aku cara nak masak.
Dia bagi arahan. Ambil cabai 20 biji, 3 biji tumbuk bersama bawang merah.
Bawang putih tak mahu. Tumis bahan tu dan masuk ikan dan santan.
Lepas bapak aku siap bagi cara2 nak masak, mak aku terus cakap nak masak ikan singgang,
selebihnya ikan goreng dan sambal belacan.

Sejak dari tu aku berfikir.
Masa ni aku masih ada mak sebagai panduan memasak.
Macam mana bila dah kahwin nanti ek?
Buat kalau si bakal suami tu minta menu macam2.
Macam bapak aku.
Bapak aku bab makan memang cerewet.
Sampai anak dia pun terikut sekali cerewet dia.
Tak ke pening kepala dibuatnya.
Aku ni bukan chef terhandal boleh masak itu dan ini.
Masih fail lagi.
Adeh...

(sumber)

Tapi aku lebih suka masak sendiri dari makan kat luar.
Lagi terjamin kebersihan dan kesedapan. (sedap ke aku masak?)
Siapa yang pernah duduk dengan aku tahulah...
Aku memang asyik komplain je makanan bila makan kat luar.
Aku tak komplain kat depan kawan.
Kat depan mak baru aku komplain habis. haha...
Tapi kadang2 tu terkeluar jugak kat depan kawan. hoho...
Mana taknye. Beli makanan kat luar especially makanan kat cafe mahallah asyik masin je.
Rasa nak nangis bila makan.
Lepas ni makan oat je tengah hari. Tak kira.
Nak tiru macam bapak.
Taubat dah.

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe