Saturday, May 12, 2012

Azam & Tawakal


Mari kita buka post kali ini dengan ayat Al-Quran dari surah Ali Imran ayat 159.

Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.  (Ali Imran : 159)

Untuk post kali ini, kita hanya fokus pada konsep tawakal itu sendiri...
Tetapi kita kena ingat yang konsep tawakal tidak akan berjaya jika kita tidak mulakannya dengan usaha.

Seperti satu kisah di zaman Rasulullah dimana seorang sahabat membiarkan untanya begitu sahaja tanpa ditambat unta tersebut ditiang. Rasulullah menanya sahabatnya, kenapa tidak ditambat dahulu untanya sebelum beredar?. Kata sahabatnya, dia bertawakal sahaja sama Allah. Rasulullah tidak membenarkannya dan meminta sahabat itu menambat dahulu untanya baru tawakal.

Disini kita dapat lihat yang Rasulullah mensyorkan kita berusaha dahulu baru tawakal.
Tawakal itu tidak menjadi jika kita tidak usaha semaximum boleh.

Menurut Ibnu Qoyim al-Jauzi :
Tawakal merupakan amalan & ubudiyah hati dengan menyandarkan segala sesuatu hanya kepada Allah, percaya kepada-Nya dan ridha sesuatu yang menimpa dirinya berdasarkan keyakinan bahawa Allah akan memberinkanya segala kecukupan terhadap dirinya dengan tetap melaksanakan serta usaha keras untuk dapat memperolehnya.

Seperti dalam surah At-Talaq ayat 3

Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. (At-Talaq : 3)

Disini kita dapat lihat konsep tawakal dengan begitu jelas.
Konsep tawakal ini umpamanya seperti seekor burung yang keluar diwaktu pagi dan baliknya burung tersebut diwaktu petang dalam keadaan perut yang penuh. Jika kita lihat seekor burung yang tidak diberikan akal oleh Allah tidak gusar dengan rezeki di bumi inikan pula kita manuisa yang diberi akal oleh Allah. Allah mencukupi keperluan burung tersebut kerana Allah yang pemberi rezeki.

Ingatlah kata-kata Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 214
"Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat"

Kesimpulannya, kita tidak perlu gusar.
Gusar memikirkan nasib kita kerana Allah sudah tentukan nasib kita sejak dalam rahim ibu lagi.
Allah sudah tentukan rezeki kita, ajal kita dan jodoh kita.
Tetapi kita kena ingat,
Kita diberi peluang untuk berusaha.
Berusaha untuk mengubah diri.
Dengan menimba ilmu dan beramal dengan ilmu tersebut.
Hanya Tawakal kepada Allah sahaja tidak memadai...
Usaha dulu semaximum baru boleh tawakal...

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe