Monday, May 01, 2017

Sedap ke Dubuyo?

Saya rasa enty ni pasti membuatkan peminat makanan korea bash saya. Haha
Itulah. Kena terima hakikat yang saya memang tekak kampung.
Hari ni dalam sejarah kononnya nak cuba makanan korea memandangkan restoran fastfood 3 serangkai (KFC,McD dan Pizza Hut) tiada di Sunway Putra, jadi apa salahnya mencuba kan. Agak pelik juga bila KFC & McD tiada di Sunway Putra. Haha. Kalau ada KFC, takdalah nak rasa makanan korea ni.

Jadi menu yang diorder hari ini :

Dol Sot Bibimbap - Meat

Spicy Seafood Ramyeon & Cheese Toppokki

Penilaian dari 1st impression, Dol Sot Bibimbap memang win dan nampak menyelerakan. Cuma Spicy Seafood Ramyeon & Cheese Toppokki memang out dari rupanya. Spicy Seafood Ramyeon tu ada 2 ekor udang dan 3 keping kepah yang bersemadi di dasar mangkuk tu. Haha.. Bersemadi tak tahan. Faham je kenapa dia letak udang dan kepah kat dasar mangkuk tu. Mungkin mereka nak udang dan kepah tu masak dalam mangkuk tu memandangkan kuah dia memang panas dan tak nak ramyeon tu kembang dalam kuah yang panas. Kiranya, mereka letak udang dan kepah dulu dan masak bersama kuah dan ramyeon bersama tauge dan kimchi letak masa nak angkat. Yang cheese Toppokki tu... Hurm... Saya bayangkan.... macam kat gambar bawah ni.


Tapi, yang dapat macam biasa. Tak banyak cheese. Mungkin saya salah kedai kot kalau nak rasa macam kat dalam gambar kat atas ni.

Penilaian dari segi rasa, Dol Sot Bibimbap memang sedap dan boleh diterima tekak. Cuma Spicy Seafood Ramyeon tu kuah dia tersangat masin. Masa makan tu rasa macam nak komplain sebab masin sangat tapi mungkin sebab makanan korea macam tu kot. Haha. Masa tengah makan memang panas hati jugaklah. Tengok pelanggan lain hirup kuah sedap je. Saya punya masin. Mungkin pelanggan lain order menu lain, jadi boleh hidup kuah dengan bahagianya. Adik order menu sama pun kuahnya memang rasa masin. Jadi kena tos dulu kuah dan lauk masa makan. Namun masih terasa kemasinan. Nanges. Tahap kepedasan, tiada. Sepatutnya dibuang perkataan Spicy tu. Mungkin makanan korea tak pedas kot. Haha. Cheese Toppokki pula boleh tahan rasanya. Boleh diterima. First time makan rice cake. Tapi kenapa rasa hapak rice cakenya? Mungkin rasa macam tu kot. 

Sedap ke Dubuyo? Saya baru rasa 3 menu ni jadi tak boleh nak kata yang makanan dia tak sedap. Mungkin ada menu yang lain sedap. Antara 3 menu yang diorder, Dol Sot Bibimbap yang sedap. Jadi, orderlah Dol Sot Bibimbap ye. Nak cuba kemasinan melampau, orderlah Spicy Seafood Ramyeon. 

Dari pemerhatian tengok menu yang pelanggan lain order, ramai yang order menu yang ada nasi. Mungkin menu yang ada nasi yang sedap kot. Mungkin sebab tengah hari jadi ramai yang order nasi. Hahaha. Rajin-rajinlah diri untuk semak menu di website ya ->https://www.dubuyo.com/

P/s : Nasi panas + Udang tumis cili api + labu air masak air lagi win rasanya. Memang lidah kampung. T_T

2 comments:

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe