Monday, May 15, 2017

Ost Healer vs Surihati Encik Pembunuh



Ji Chang Wook... Hehehe. Dah terjebak dengan mamat ni pula. Sebelum ni layan cerita Lee Seung Gi je sebab tahu yang Seung gi ni jenis yang memilih drama yang dia berlakon dan semua yang dia berlakon ceritanya best2. Sejak Seung Gi dah masuk tentera, dah tak banyak dia berlakon. Maka carilah pengganti Seung Gi iaitu Ji Chang Wook. Setakat ni cerita yang Chang Wook berlakon best2 dan lasak2 termasuk lah cerita yang saya baru tonton ni, Healer. Bukan Healer Clash of Clan ya. Ada juga layan drama lain yang Chang Wook berlakon macam K2. Best juga.

Apa yang best tentang Healer ni? Dia punya cerita twist dia lain sikit. Cerita tentang bagaimana kisah silam ibu bapa mereka mempengaruhi masa depan anak2 mereka dan juga kisah seorang wartawan junior yang membesar dalam 2 zaman yang berbeza. Ibu bapa mereka tergolong dalam 5 sekawan wartawan yang mempunyai sifat kewartawanan yang tulen dan sering membongkarkan skandal2 yang berprofil tinggi. Sehinggalah mereka menemui kes yang membuatkan kehidupan mereka tidak tentu arah termasuklah anak mereka. Yang bestnya bila Chang Wook jadi Healer generasi ke 2. Dia punya aksi berlawan dan masa dia menjalankan misi mengumpul maklumat memang gempak. Tapi misi Healer berjaya dengan hasil bantuan Hacker juga yang merupakan bekas pegawai polis pakar dalam mengodam komputer.

Cuma masa tengok cerita Healer ni kenalah kuatkan iman ek. Hahaha.
Jangan diikut perasaan sedih terutama bila kehilangan insan tersayang. Sampai nak give up untuk hidup. Yang tu tak usah tiru ek. Memang nampak yang kehidupan Healer tu tersangat kosong. Tiada ayah, mak kandung tinggalkan dia, tiada kawan, cikgu dia tinggalkan dia dan tak sempat nak bermesra bila berjumpa dengan cikgu dia setelah sekian lama. Hidup dia hanyalah untuk menjalankan misi, ikut arahan hacker tu dan ayam goreng segera. Kosongnya. Cuma Healer mula berubah bila dia cuba siasat seorang klien dia yang berkait rapat dengan kisah silam ayah dia dan kisah zaman kanak2 dia. Bila tengok cerita ni, teringat pula novel Surihati Encik Pembunuh.



Lebih kurang plot dia cuma dalam novel ni watak utama dia adalah seorang pembunuh yang sedang mencari jalan keluar. Jalan untuk menjadi insan yang normal dan beriman kepada tuhan. Yang tolong pembunuh ni mencari jalan keluar juga adalah seorang perempuan juga yang pernah belajar bersama masa universiti. Tetapi dalam novel ni ada roh dan nilai murni. Walaupun tentang kisah seorang pembunuh tetapi pembunuh tu ada prinsip yang murni iaitu dia hanya membunuh orang yang terlibat dalam kontrak dia sahaja. Dia tidak akan membunuh kanak2, orang tua dan wanita. Pada pengakhir cerita pun pembunuh ni serah diri kepada polis dengan rela hati setelah berjaya menumpaskan majikan yang mengupahnya sebelum ini. Kira ada nilai murni dalam novel ni berbanding cerita Healer tadi.

Walaupun cerita Healer tu nampak macam kosong, namun seronok juga bila dapat layan movie osem macam tu. Ia lebih mengingatkan saya tentang plot novel Surihati Encik Pembunuh. Haha.

P.s : Apa2jela. Layan je.

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe