Sunday, April 16, 2017

Hipster Hartanah - Harith Faisal

Minggu ni pulun nak habiskan membaca buku. Itulah. Suka beli buku tapi bacanya tidak. Haha. Sekarang ni tengah bersemangat nak membaca. Daripada melayan facebook tengok timeline pasal ramai rakan sebaya sudah kawen. Yang lagi best post gambar anak dan berdating lagi. Haih. Takpalah. Saya tumpang gembira.

Oklah. Balik ke point utama, hari ni nak review satu buku yang sangat best. Serius tak mengantuk bila baca (banyak kali terlelap jugalah :p). Juga berjaya membuka minda dan tergerak hati nak tengok harga rumah serta buat survey lagi kira2 kot2 boleh beli rumah. Serius buku yang menginsafkan serta mengingatkan diri tentang pentingnya pengurusan kewangan dan memiliki harta sendiri berupa rumah ketika usia muda.

Tadaa. Inilah bukunya

Bagi mereka yang sudah kenal dan mengikuti (follow) facebook Harith Faisal mungkin sudah mengetahui kewujudan dan sudah pun memiliki buku ni (yeke?). Penulis buku ni memang tidak asing lagi di alam maya dan sering memberikan tips dan kata2 semangat buat golongan muda untuk memiliki rumah pada usia muda walaupun untuk tinggal sendiri atau buat pelaburan hartanah. Kini, ia sudah dibukukan dan boleh dijadikan rujukan.

Apa yang best tentang buku ni?
Mestilah tips yang hebat untuk beli rumah dengan pelbagai cara tidak kira sama ada gaji rendah mahupun tinggi. Kebanyakan golongan belia liat nak beli rumah sebab mereka tidak didedahkan ilmu macam ni. Yeke? Ke tak tergerak nak cari? Haha. Masing2 fikir lebih baik beli kereta dahulu dari beli rumah sebab kos beli kereta lebih murah dari rumah dan tempoh bayar juga singkat. Memanglah mahal kalau asyik dibandingkan dengan harga rumah mampu tengok. Apa tu harga rumah mampu tengok? Bacalah buku tu ye.


Saya suka cara penulis ni mengaitkan permainan monopoly dengan pelaburan hartanah. Haha. Itulah tahu main je tapi tak kaitkan dengan realiti. Abaikan dialog kat gambar tu ye.

Buku ni macam best tapi nak beli kat mana?
Anda boleh dapatkan buku ni kedai buku Popular dan MPH yang berdekatan dengan rumah anda. Saya sendiri pun masa nak beli pun tinggal 2-3 buah je yang tinggal kat rak. Tak tahulah kalau sudah restok ke. Kalau dah habis buku tu bolehlah roger2 jadi saya boleh tolong cari dan poskan. Rajinnya. Haha... Serius tau.

Oklah. Selamat membaca ya!

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe