Saturday, April 08, 2017

Perbezaan bekerja di Syarikat Swasta dan Kerajaan

Hari ni nak cerita sedikit tentang perbezaan bekerja di syarikat swasta dan kerajaan.
Perbezaan kali ini adalah hasil pemerhatian ya.
Sampel kajian : Empunya diri yang sememangnya bekerja di syarikat swasta dan seorang ahli keluarga yang bekerja kerajaan.

Perbezaan pertama : Beban kerja
- Sedia maklum, beban kerja di syarikat swasta sangat banyak berbanding kerja di sektor kerajaan. Mungkin sebab syarikat swasta sangat mementingkan prestasi. Bila prestasi tak bagus, kerja banyak tak siap, menganggu proses lain maka berlaku pembaziran kos disitu. Bila kos banyak membazir, kuranglah untung syarikat tersebut. Jadi pekerja di syarikat swasta akan dikerah sehabis tenaga dan dibuang apabila sudah tidak diperlukan atau prestasi kerjanya sudah tidak bagus. Berbanding dengan kerja di sektor kerajaan. Mereka tidak mementingkan prestasi. Kerja boleh bertangguh-tangguh untuk siapkan. Adakala bila sampai pengetahuan bos maka corotlah markah perkhidmatan. Yang lagi best nama anda jadi "harum" di dewan mesyuarat sehingga lembaga pengarah tahu prestasi kerja anda. Ada kalanya bila buat kerja bagus tapi dapat corot juga markah perkhidmatan dan menjadi "harum" pula kat mesyuarat. Macam mana tu? Syarikat swasta juga boleh jadi macam tu juga. Buat kerja bagus2 tapi masih dilabel tidak perform. Haha. Perbezaan apakah ini?

Perbezaan kedua : Waktu balik
- Bab ni yang selalu menjadi pertikaian malah perbalahan. Jika anda kerja di syarikat swasta, tiada istilah boleh pulang awal atau pulang tepat pada waktunya bila sudah tiba masa bekerja tamat. Yang lagi best, lagi 10 minit waktu bekerja tamat barulah bos kelam kabut nak bagi kerja. Tengok2 bos balik dulu dan kita pula yang terkapai-kapai nak siapkan kerja. Lagi best bos kata nak semuanya siap esok pagi. Maunya menangis kat situ. Maka buatlah overtime macam esok tak kerja lagi. Walaupun berkesempatan balik awal pun, bos lihat kamu yang kamu tiada kerja bila dapat balik awal. Jadi bersedialah timbunan kerja keesokkan harinya. Amek kau. Berbanding dengan bekerja di kerajaan. Kerja tak siap boleh sambung esok. Boleh balik awal dan tepat pada waktunya. Walaupun bos paksa juga siapkan kerja tapi masih boleh bincang lagi.

Perbezaan ketiga : Gaji
- Yang ni memang sedia maklum. Adakalanya gaji bekerja di syarikat swasta lebih tinggi dari bekerja di sektor kerajaan dan adakalanya juga gaji bekerja di sektor kerajaan lagi tinggi dari bekerja di syarikat swasta. Ikut gred, kelayakan dan pengalaman kerja masing2.

Perbezaan keempat : Kemudahan tambahan
- Macam biasa, pekerja yang bekerja di sektor kerajaan mendapat banyak faedah dari pekerja yang bekerja di syarikat swasta. Tapi bonus, pekerja yang bekerja di syarikat swasta dapat banyak. Haha
Itupun kalau syarikat tu untung besarlah.

Macam ni "medan pertempuran"
bagi syarikat swasta.

Kesimpulannya, kerja dimana-mana pun sama ada bekerja di syarikat swasta mahupun kerajaan ada kelebihan dan kekurangan masing2. Tak semestinya kerja di sektor kerajaan tu best sebab banyak benefit dan bos dia best. Tak semestinya. Masa awak masuk memang best sebab bosnya sporting, mesra pekerja dan terbaik. Tiba2 bos yang best kena transfer ke tempat lain atau nak bersara/berhenti. Lepas tu dapat pula bos yang hantu pula. Nasib badan. Di sektor swasta pun sama. Lain tempat kerja lain budaya, suasana dan "medan pertempuran". Kena saya panggil medan pertempuran? Disinilah sisa2 hidup anda dihabiskan mencari rezeki sambil melakukan segala tugas dengan baik serta melayani karenah manusia yang pelbagai. Tak kiralah bos, rakan sekerja, kerani malah makcik cleaner. Haha... Makcik cleaner pun masuk list.

Jadi, be the best version of you. Try to overcome any obstacle come to disturb your job. Remember, what you give you will get back. Be patience and try to be honest as you can while doing your work. When you start lying and your boss able to catch your lying then you dead. To build a trust need a lot of time to build but easy to lose. So, all the best.

P.s : Tetiba buat kesimpulan bahasa inggeris dah kenapa. 
Apasal dah macam report nak buat thesis ni? erk

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe