Monday, April 03, 2017

Best tak peniaga macam ni?


Best tak dapat peniaga macam saya.
Tidak banyak soal. Layan sahaja kehendak pelanggan.
Pelanggan boleh sahaja beli sebuah buku tetapi sebenarnya lagi menguntungkan jika pelanggan tu beli banyak. Jimat kos shipping. Takpalah. Sebuah pun sebuah sajalah.

Saya terkenang status Saudara Hilal Asyraf tentang marketing.
Berikut merupakan komentar beliau.


Kadang kala tergiang pesanan beliau. Pelanggan2 itu telah digerakkan hatinya oleh Allah menghubungi kita untuk memesan buku. Ada yang sekadar bertanya. Ada yang serius membeli. Ada yang hilang khabar. Macam2 jenis pelanggan.

Tidak mengapalah. Sekurang-kurangnya saya sudah memudahkan hajat pelanggan2 tersebut.
Mana yang serius memesan dan membayar harga buku tu, saya senang hati bukan sebab untung. Senang hati melihat pelanggan suka bila dapat buku.
Mana yang menanya dan berdiam diri tu, anggap mungkin dia teringin dan tiada budget. Tidak mengapa, mudah mudahan dipermudahkan urusan dia untuk mendapatkan buku tersebut.

Jual buku tak untung besar. Dilema nak kurangkan harga.
Harga buku pun sudah mahal. Belum kira kos shipping lagi. Nak untung juga.
Itu yang buat pelanggan 2 hingga 3 kali untuk beli secara online.
Akhirnya pelanggan pergi sendiri ke kedai buku untuk lihat dan belek sendiri buku tu. Haha

Sebenarnya sama sahaja beli buku online dan beli buku di kedai buku. Masing2 ada kelebihan dan kekurangan. Kalau beli buku online, jimat masa dan tenaga. Tidak perlu redah jam, beratur nak bayar parking dan buku dan belum kira bila tak jumpa buku yang dihajati. Nak kena pusing2 cari buku di kedai buku lain. Lepas beli buku, perut lapar pula. Takkan tak isi perut. Nak makan lagi. Akhirnya berpuluh-puluh juga melayang. Beli online hanya perlu order dan bayar. Mungkin masalah kepercayaan terhadap jurujual ketika membuat urus niaga online tu yang jadi masalah besar. Jadi carilah jurujual yang dipercayai ya.

Saya suka gambar ni.
Nampak tak terujanya dia dapat buku.

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe