Friday, December 12, 2014

Huawei Honor 6 Review


Lawa tak smartphone ni?
Smartphone ni antara phone yang spec dia tinggi tapi murah.

Apa yang bestnye smartphone ni?
Bagi saya, smartphone ni best dari segi....

1- Kamera. 
Kamera depan 5 MP dan kamera belakang 13 MP.
Mana nak jumpa Pixel kamera yang besar terutama dalam kalangan smartphone budget.

2- Dual sims
Memandangkan saya pengguna 2 sims yang tegar, saya rasa smartphone ni sesuai dengan saya. Saya boleh melayari internet dengan menggunakan broadband dengan kelajuan H dengan meletakkan sim tersebut di slot sim 1 dan juga boleh menerima panggilan dan sms dengan meletakkan sim tersebut di slot sim 2. Saya boleh menggunakan 2 sim serentak tanpa sebarang gangguan. Berbanding dengan Sony Xperia Tipo, saya susah untuk menerima panggilan dan sms ketika saya menggunakan broadband untuk melayari internet.

3- RAM
RAM smartphone ni sangat besar iaitu 3GB. Saya boleh install aplikasi yang banyak dan mengunakan pelbagai aplikasi tanpa rasa bimbang yang hanset akan hang. Tambah operating sistem honor 6 pun yang terkini - Kitkat. Belum sampai Lolipop lagi ye.

4- Harga.
Harga smartphone ni sememangnya murah berbanding dengan smartphone yang berjenama. Cubalah anda google spec smarphone berjenama yang boleh dapat spec yang sama macam Honor 6 ni dengan harga sekitar RM1100. Anda pasti tak jumpa. Dengan spec yang sebegitu amat sukar menemui smartphone yang murah.

Setakat ni saya boleh senaraikan 4 sebab.
Ada banyak lagi ciri2 yang best tentang Honor 6 ni dan anda boleh mengetahuinya melalui website GSM Arena [Link].

Ada pengguna membandingkan spec Honor 6 dengan Iphone 6.
Berbaloi. Harga murah dan spec dia hampir menandingi Iphone 6.

Pasti ada sesetengah pengguna merasa sangsi dengan smartphone dari negara China ni. Antara kriteria yang dititik beratkan adalah dari segi kualiti produk. Tambah pula spec yang tinggi tetapi harga murah. Boleh tahan lamakah smartphone ni?

Usah risau tentang kualiti. Selagi anda seorang yang cermat dalam menggunakan barang, anda boleh menggunakan smarphone tu lama. Tidak kiralah smartphone tu berjenama terkenal pun kalau si pengguna tu jenis ganas pun smartphone tu tetap akan rosak dengan cepat juga. Jadi penjagaan yang rapi itu penting. 

Antara pantang larang yang biasa untuk memastikan smartphone tersebut tahan lama adalah seperti smartphone tu jangan bagi jatuh. Ini biasa. Selain tu, jangan guna smartphone sambil charge serta jangan charge smartphone tu lama2. Bila dah penuh charge terus tutup. Kebiasaannya orang akan akan charge henset dia waktu malam ketika tidur dan ini adalah amalan yang tidak bagus. Bila henset charge lama2 nanti bateri cepat kembang. Kalau smartphone yang bateri boleh tukar takpe. Buatnya smartphone tu bateri tak boleh tukar... Maka... pakai, rosak, buang. Nak masuk punat charge pun kena betul. Ada yang main masuk punat dengan ganas sampai rosak punat tu. 

Ada  tips untuk buat bateri smartphone tahan lama. Masa mula2 beli henset tu kena charge henset tu dulu selama 8 jam sebelum menggunakannya. Dengan cara ni bater smartphone tu akan tahan lama. Walaupun dah charge 8 jam pun tapi smartphone tu tak jaga elok2 pun tak jadi juga. Jadi penjagaan henset tu penting.

Ini kualiti gambar dari Sony Xperia Tipo ye. Bukan Honor 6.

Berminat dengan Honor 6? Dapatkannya sekarang.
Digi ada tawaran menarik untuk Honor 6.
Sila ke website Digi

P.s : Hari ni saya jadi promoter Digi yang tak berdaftar. Hahaha.
Tawaran Digi tu betul ye. Layarilah tanpa was was.


No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe