Wednesday, May 15, 2013

MAri BErfikir


Sedangku meniti hari-hari,
ku memikirkan hari-hari mendatang,
mengapaku disini?
mengapaku terasa sunyi sekali?

Disaatku berjalan,
ku melihat teman-teman ketawa keriangan,
kelihatan bersama-sama sepanjang masa,
terdetik dihatiku,
betapa kuatnya hubungan mereka itu
dari kaca mata zahirnya.

Disaatku menyambung perjalananku,
ku berfikir lagi,
adakah aku disini hanya untuk mencari teman,
teman yang mampu mengisi kekosongan ini?
teman yang bisa berdiskusi bersama,
memikir masalah ummah,
mampu menjadi penasihatku disaat daku hanyut.
Tetapi sampai bila aku harus bergantung harap sama temanku,
aku perlu bergerak sendiri,
berdikari pada suatu hari nanti.

Persoalan itu mematikan lamunanku...

Daku meneruskan perjalananku,
ku terlihat lambakan akhbar,
ku membelek lembaran demi lembaran,
tiada berita menarik untukku baca,
ku terlihat kaca televisyen itu,
apakah ini?
dengan inikah cara mereka menggunakan media itu?
Sungguh kasihan sekali.
Kasihan sekali buat mereka yang terpengaruh,
malah lebih kasihan lagi buat mereka yang menyampaikan itu.

Daku meneruskan perjalananku lagi,
ku teringat perihal kelas,
kelas begitu membosankan sekali,
aku seakan kurang berminat untuk menuntut ilmu lagi,
seakanku mencari tujuan sebenarku disini,
Aku terbayang adik-adikku,
mereka begitu tekun sekali belajar.
Aku?
seharusnyaku menjadi contoh buat mereka,

Daku teringat adik bongsuku,
dia seakan-akan tidak mengerti
mengapa harus belajar,
seperti aku,
tetapi aku menjawab,
"Kamu akan mudah tertipu bila tiada ilmu",
aku mengungkapkan kata-kata itu
tetapi aku yang tidak faham.

Bapak pula pesan,
"Sebenar-benar kawan baikmu adalah ilmu,
sentiasa bersamamu tatkala susah dan senang,
sentiasa menjadi pelita buatmu tatkala gelap,
sentiasa menjadi penasihatmu tatkala kebinggungan,
tuntutlah ilmu selagi mampu...".

Apa yang aku fikirkan.
Banyak betul yang aku tengah fikir.
Adakah aku terfikir bagaimana amalanku?
Ibadahku?
Masih mencukupi atau makin kurang?
Sama-samalah kita muhasabah...

1 comment:

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe