Tuesday, May 21, 2013

Blouse untuk Emak


Sedangku berjalan pulang dari kelas aku terpandang sekumpulan rakan sebayaku.
"Cantiknya blouse tu," puji aku bila melihat salah seorang rakan sebayaku memakainya.
Aku baru terlihat blouse itu di butik area center. Harga dia mencecah RM50.

"Nak belikan untuk emaklah," kataku tetapi dalam fikiranku sedang mengira-gira untuk membelikan untuk diri sekali. Dalam nasi lemak ada batu rupanya. 

Tup... Baruku teringat. Sekarang ni aku tengah berjimat cermat untuk menyimpan sedikit wang untuk pembelanjaan semester pendek akhir bulan 6 nanti.
"Alamak... macam mana ni?," aku mengeluh.

Lamaku berfikir sama ada membeli terus tanpa berfikir panjang atau....
Tiba-tiba aku rasa tidak enak bila meneruskan niat itu.
Jika aku membelinya dengan duit yang aku miliki sekarang,
duit pinjaman hasil dari kutipan cukai rakyat,
semata-mata untuk kegunaan sendiri,
memuaskan nafsu sendiri,
alangkah tidak bagus sikap itu.
Walaupun duit tu aku pinjam. Hueh.

Tiba-tiba terasa nak kumpul duit sendiri,
nak kerja sambil belajar,
supaya aku boleh guna wangku sendiri
untuk beli apa yang aku mahu.

Tetapi aku masih ada 2 semester panjang sebelum graduate.
Alangkah rugi jika aku tidak mengoptimum masa yang ada
untuk belajar bersungguh-sungguh
dan menambahkan lagi ilmu dan kemahiran
dan juga CGPA untuk melayakkan aku 
untuk keluar dari universiti ini dengan gahnya...
"Erk... Nak muntah..." geli tekak aku kejap.

Bukan nak keluar universiti dengan gahnya.
Tetapi nak emak dan bapak aku merasai nikmat bila anaknya 
dapat grad first class degree dari universiti ini.
Terubat sikit penat lelah mereka membesarkan aku.

Bila terfikir hal itu,
ehem...
apalah sangat.

Apa kata aku belajar dulu,
dah grad nanti kerjalah sepuas-puasnya
sampai muntah hijau pun takpe.
Dengan duit dari titik pelu ni
boleh digunakan untuk beli macam2
nak beli satu lori blouse untuk emak pun takpa.

Baru ada keberkatan dan kepuasan disitu.
Pemberian hasil dari titik peluh sendiri.
Bukan hasil duit kedebuk jatuh dari langit.

P.s : Cerita ini begitu banyak garam, gula, asam dan ajinamoto.
Tetapi masih nampak point2 penting dia ngak? hehe

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe