Saturday, February 13, 2016

Wanita


"Penderitaan seorang perempuan puncanya dari perempuan juga".

Ngeri bila mendengar penyataan tu.
Perempuan dera perempuan memang sinonim. Mereka bukan mendera secara fizikal tetapi dera secara psikologi. Fakta ini biasa didengari. Sebab itu wujudnya cerita Bawang Putih Bawang Merah dan kisah Ibu Mertuaku arahan Seniman P Ramlee.

Hairan. Dimanakah sifat kewanitaan yang sinonimnya seorang yang lemah lembut, sopan santun dan tingkah lakunya penuh dengan kasih sayang.

Drama televisyen masa kini juga sering memaparkan gambaran seorang perempuan yang ganas, kelam kabut, emosinal berlebihan, brutal, cakap kasar, pendengki, penghasut dan sebagainya. Seolah-olah menjadikan perempuan seperti itu sudah menjadi sebahagian dalam diri seorang perempuan masa kini.

Maka, jangan hairan bila tengah jalan tengok ada perempuan menjerit-jerit ketika bercakap. Waktu di pasar, perempuan selamba campak ikan dekat kaunter dan rembat ikan orang lain sesuka hati. Selamba potong barisan sambil mendepa tangan. Berbicara dengan anak2 pun kasar. Belum cerita bila perempuan bawa kereta. Haha

Aku ni pun perempuan pelik tengok perempuan zaman sekarang. Kontrol sikit sikap brutal tu. Belajar cakap lembut sikit. Cuba jadi penenang aka cool macam lelaki. Anak pun suka tengok mak lembut tapi tegas. Kat televisyen pun memaparkan lelaki ni seorang yang relax dan rasional. Mereka tidak membuat tindakan atas emosi sahaja. Sememangnya itu kelebihan lelaki. Setiap kali babak cerita perempuan kelam kabut, emosi terlebih terus lelaki menjebik tau. Haha

Apa2pun memang kelemahan perempuan terletak pada emosi itu sendiri. Jadi belajarlah untuk kawal emosi itu.



Be like superwomen as Khadijah binti Khuwailid and Aisyah binti Abu Bakar.
Try be a cool women.

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe