Monday, July 07, 2014

Skim Latihan 1 Malaysia (SL1M)

Siapa pernah dengar pasal skim latihan ni?


Skim latihan ini bertujuan untuk memberi latihan dan meningkatkan keupayaan graduan untuk mendapat pekerjaan terutama graduan yang dah grad lebih dari 6 bulan tapi masih tidak dapat pekerjaan atau bekerja dengan pekerjaan yang diluar bidang kelulusan.

Definisi graduan yang dah grad lebih dari 6 bulan bermaksud graduan yang dah convo dan dah memiliki full transkrip. 

Kenapa perlu difinisi ini? Saya sendiri pun keliru sama ada saya layak ke tak. Haha. Dalam kepala saya ada dua definisi yang mungkin benar atau tidak. Definisi pertama untuk grad lebih dari 6 bulan tu kiranya lepas dapat result exam untuk semester terakhir. Tapi sah2 hanya dapat partial transkrip / "unofficial transkrip". Dengan kata lain pelajar tu dah habis belajar tapi masih ada hutang dengan universiti. Nak dapat full transkip kenalah buat clearance dan bayar segala hutang dahulu. Manakala definisi yang kedua untuk grad lebih 6 bulan tu bermaksud lepas convo.

Berdasarkan pertanyaan kawan saya kepada pihak Tabung Haji yang menawarkan SL1M, mereka tak terima pelajar tidak mempunyai full transkrip tetapi masih pertimbangkan graduan yang kurang 6 bulan menganggur. Jadi memiliki transkrip tu penting ye.

Bagaimana nak sertai?
Kena isi borang dahulu secara online. 
Boleh dapatkan maklumat lebih lanjut dalam website Unit Perancang Ekonomi (EPU) 
Nak daftar kenalah melalui JobsMalaysia. 
Google je JobsMalaysia atau pergi je http://www.jobsmalaysia.gov.my/
Bagi yang tiada akaun JobsMalaysia ni boleh rajin2kan diri untuk mengisi ye.

Boleh je search pages kat facebook bagi yang ada facebook.
Search je Skim Latihan 1 Malaysia (SL1M).
Kat situ dia akan update company mana yang tawarkan skim latihan ni.
Kadang2 dalam sebulan tu adalah company yang offer latihan ni.
Lebih baik jika periksa sendiri dekat page company yang offer latihan.
Kadang2 pages tu tak update pasal latihan tu.

Macam contoh open interview untuk SL1M yang ditawarkan oleh pihak Tabung Haji yang sekarang ni tengah berjalan dekat KL. Jap lagi pukul 2 petang dah nak tutup open interview di KL. Boleh semak tempat interview kat sini. Atau boleh lawat sendiri ke laman web Tabung Haji.
Nak tahu list company yang tawarkan SL1M atau nak tahu lebih lanjut tentang SL1M kenalah periksa sendiri di website epu atau search google dengan menaip SL1M.

Selamat maju jaya ya.
Bagi mereka yang senasib dengan saya iaitu mereka yang hanya ada partial transkrip harap bersabar ek. Teruskan mencari kerja. Jangan pernah berhenti mengisi borang. Kerjalah apa2pun. Yang penting pengalaman. 

1 comment:

  1. partial transkrip maksud nyer bkn official transkrip kan.

    ReplyDelete

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe