Wednesday, July 02, 2014

Online job? Hati-hati

Hari ni terasa nak cuba2 online job. Manalah tahu dapat pendapatan lumayan melalui online job. Selama ini main Nuffnang je. Dapatlah jugak income dari Nuffnang untuk tampung pembelanjan pada waktu poket tengah kering. Tapi nak dapat hasil tu lambat.

Jadi nak cuba nasib kat www.freelancer.com/
Nak dapat job kat situ kenalah register dahulu sama ada melalui email atau facebook akaun. Selepas register, boleh search job yang diorang offer.
Cara nak dapat job tu kena bid job. Bid yang paling tinggi akan diterima.
Ada yang tengok pengalaman juga.

Hari ni saya dapat job.


Tetapi setelah melawat website yang diarahkan, ternyata yang saya harus bayar registration fee kepada mereka dahulu sebelum saya dapat job. Nampaknya, mereka sudah dapat duit dahulu dari saya. Mengapa saya pula yang kena bayar pula. Bukankah saya pekerja dan mereka majikan. Agaknya saya ni newbie. Mereka nak pekena saya ni. 

Setelah diperiksa profile si pengirim kerja tengok2 dah tutup akaun dia.
Hurm... Lagilah nampak macam ada tak kena.

Pengajaran untuk hari ini, berhati-hatilah ketika memilih kerja.
Bila dah dapat pun kerja kena periksa dahulu.
Jangan main ambil aja.

Lagi satu pemerhatian saya pada website www.freelancer.com/ terutama kerja yang ditawarkan tersangat tak masuk akal. Diskripsi pekerjaan yang mereka mahu tawarkan juga tidak jelas. Tak semua tapi kebanyakan. Jadi kena pandai pilih kerja dalam website tu dan berhati-hati dengan pihak yang mahu ambil kesempatan dengan kita.

P.s : Kena usaha lebih untuk naikkan income nuffnang. Ini sahaja jalan yang dipercayai dan diperolehi hasil titik peluh menaip. haha

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe