Saturday, October 31, 2015

Gaji makcik cleaner vs Gaji cikgu tusyen

"Kamu tahu, gaji makcik cleaner lagi tinggi dari gaji kamu. Cas untuk bersihkan tempat ni; RM50 untuk 30 minit. Untuk bersihkan tempat tusyen ni, mereka letakkan 2 jam untuk siap bersihkan seluruh tempat tusyen. Jadi, mereka akan dapat sehari RM200 untuk bersihkan tempat ini sahaja. Dalam sebulan 2 kali mereka datang bersihkan. Kiranya dua kali datang bersihkan baru dapat RM400. Kamu pula kena mengajar  20 jam untuk dapatkan RM400 tu."

Itulah hasil sembang2 dengan pemilik tusyen. Dia mengeluh sebab ramai pelajar yang datang tusyen tapi tak mahu bayar tusyen. Sampai selisih bahu dengan ibubapa pelajar pun buat tahu juga. Bila tanya bila nak bayar terus jawab tiada duit, bisness tak baguslah walaupun pemilik tu minta bayar ansuran untuk langsaikan hutang pun masih tak mahu juga bayar. Ada kata RM50 pun tak mampu nak bayar. Hurm... Tak patut... Tak patut...

Tambah pemilik tusyen pun mengaku yang bilangan pelajar datang ke tusyen pun makin berkurangan. Tak macam tahun lepas. Tahun ini kebanyakkan kelas dah macam kelas private. Satu kelas rata2 5-10 orang yang datang. Tak macam dulu bilangan pelajar lebih dari 15 orang. Mungkin tak dinafikan dengan keadaan ekonomi yang kurang bagus. Nilai ringgit malaysia makin menyusut. Dengan GST lagi, harga tol naik, harga barangan. Faham2 jelah. Nampaknya kebanyakan ibu bapa tak mampu nak hantar anak ke tusyen. Belum kira pelajar yang mengambil kesempatan lagi. Datang tusyen tapi tak mahu bayar yuran. Pemilik tusyen pun mahu juga merasa income yang sepatutnya dia dapat. Dia pun rasa untung tahun ini tak banyak. Banyak yang rugi sebab kurangnya pelajar dan masalah pelajar tidak mahu bayar yuran.

Pembayaran utiliti juga makin dipercepatkan. Lambat sikit je bayar terus hantar surat kuning nak potong elektrik. Ala2 surat peringatan. Tambah bila dah tukar meter baru. Lagi melambung bil naik. Saya pun merasainya juga. Kat rumah pun walaupun tak guna sangat elektrik pun masih tinggi juga bilnya sejak tukar meter baru. Surat PTPTN pun dah sampai walaupun belum mula kerja tetapi masih juga dikenakan bayaran siap denda lagi sebab lewat bayar. Cukup2 kira setahun selepas last day last kelas untuk last year study. Mungkin kena mula sedar sendiri untuk mula bayar. Nampaknya masing2 sangat perlukan duit sekarang.

Mungkin ada sesetengah pihak tak berapa setuju dengan wujudnya pusat tusyen ni seolah-olah menganti fungsi pembelajaran dalam kelas. Saya juga dulu kurang setuju dengan adanya pusat tusyen ini. Tetapi setelah saya mengajar dan merasai suasana kelas tusyen itu, saya rasa tidak salah jika pelajar itu masih berkemampuan dan mahu mendapat kefahaman lebih dari luar bilik darjah. Pelajar yang datang itu rata2 dahagakan ilmu. Mereka perlukan bantuan untuk memudahkan mereka faham. Kelihatannya pelajar yang berkemampuan sahaja yang mendapat kebaikan tusyen ini. Tak macam saya yang dulu bertungkus lumus belajar sendiri waktu SPM sebab tak berkemampuan dari segi kewangan nak pergi tusyen. Itulah dulu kondem. Sekarang saya pula yang mengajar tusyen. Haha...


"Kalau begitu, terus tukar bisnes cleanerlah. Nampak masyuk..." 
cadang saya kepada pemilik pusat tusyen. Haha

No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe