Thursday, June 06, 2024

Peluang kedua demi cita-cita - Imelda Balchin

Pagi semalam terbaca post Dr Imelda pasal pengalaman dia ambil SPM. Dia dulu seorang olahragawati dan pelajar cemerlang masa peperiksaan SRP/PMR/PT3. Banyak letak nama sebab asyik tukar nama exam sampailah dimansuhkan. Tujuan nak bagi pembaca faham apa itu SRP. Nak dijadikan cerita, Dr Imelda masa Form 4 dia seorang yang sangat aktif dalam olahraga sampai dilantik sebagai ketua. Namun macam biasa. Typical bapa2 yang risaukan anak dia kalau anak dia tak cemerlang SPM. Bapanya tak bagi Dr Imelda aktif olahraga dan paksa anak dia fokus belajar. Jurulatih Dr Imelda dekat sekolah dia pula ambil tindakan meminta Dr Imelda aktif balik bersukan. Kesan desakan dua pihak tanpa perbincangan menyebabkan team olahraga kalah teruk dan membuat Dr Imelda kurang fokus dalam SPM dengan harapan boleh repeat balik SPM bila gagal. Tapi plot twist lepas tu. Dr Imelda tak gagal SPM dan keputusan tak berapa cantik. Tekadnya Dr Imelda nak kejar cita-cita dia dengan ulang kembali tingkatan 5 dan ambil SPM semula dekat sekolah swasta untuk teruskan cita-cita menjadi doktor. Cerita dia saya ringkaskan sahaja. Kalau mahu baca cerita detail boleh cari post Dr Imelda dekat Facebook.

Cuma yang menarik cerita Dr Imelda, dia ada peluang untuk ulang semula dan parent dia merestui tindakan tersebut. Saya sebagai seorang yang di didik untuk jadi perfect dalam setiap keputusan dibuat memang ada sedikit iri disitu. Kalaulah post Dr Imelda muncul masa saya tengah pening nak pilih sama ada nak teruskan ambil jurusan Ekonomi atau ulang balik subjek yang membuatkan saya sangkut untuk teruskan jurusan Akaun pasti saya dah ambil keputusan untuk ulang semula. Sebab masa tu tak terlintas untuk ulang semula dan kemungkinan sebab kos pembiayaan. Parent pun tak kisah dan kalau boleh teruskan sahaja sebab mereka tak kisah asalkan ada degree. Tetapikan walaupun saya ada degree Ekonomi dan sekarang bekerja dalam bidang Perakaunan (handle company yang net sales less 500k), bos takde pula suruh saya pergi tambah kursus Akaun. Tapi mereka suruh saya ambil kursus Company Secretary. Akaun saya jaga tetapi suruh belajar part Company Secretary. Padahal saya bukan pandai pun part kira costing dan SST. Manager tak mahu turunkan ilmu tetapi orang lain boleh pula ajar. Saya cuma iri part ni sahaja sampai saya rasa teruk sangat ke saya bekerja sampai bos tak sudi nak turunkan ilmu semua. Ke sebab background study saya membuatkan bos tak yakin. Kalau tak yakin kenapa suruh sambung kursus lain. Sejak sambung belajar dekat OUM ambil PGDT (tambah skill sebab bengang dengan bos) baru nampak pasal OPEL. Pengalaman dah banyak cuma nak topup balik ilmu yang berkaitan. Kadang2 tengah buat kerja tertanya-tanya kenapa yaaa. 

The moral of story, kehidupan manusia tak selancar yang disangka-sangka. Tiada absolute correct answer dalam kehidupan. Itulah perkara yang kita semua selalu lupa dan asyik persoalkan. Tak mengapa untuk repeat. Tak mengapa gagal sekarang. Ada jalan selagi kita mahu. Rasa nak beralih bidang its ok. Buatlah apa yang anda mahu selagi tak melanggar undang2 dan tak menyusahkan orang. Saya belajar perkara ni bila dah habis ambil degree. Iyalah dari zaman sekolah diajar untuk jadi perfect. Bila tunjuk kertas exam kalau tak dapat 90 ke atas mesti di tanya kenapa tak dapat. Dari sekolah rendah sehingga sekolah menengah di latih begitu. Tak boleh buat silap. Ada saja di komen. Semua benda tak betul. Dan perangai tu sampai sekarang masih terbawa-bawa dan cuba untuk kendurkan. Kadang2 sampai orang naik menyampah sebab bila saya dah pegang suatu benda tu memang saya kaji sampai habis dan pastikan semuanya perfect. Terutama dokumen untuk audit. Ha ha ha. Taknak banyak kena soal masa audit maaa.

Ingat ya reader sekalian. Tiada kehidupan perfect ya. Sentiasa penuh liku-liku dan berduri-duri untuk mencapai sesuatu yang dihajati.


No comments:

Post a Comment

Apa yang ada dalam fikiran anda?
Sila luahkan. hehe